مقالات

رایج ترین بیماری های خرگوش ها

رشد بیش از حد دندان ها

دندان خرگوش ها در تمام طول عمرشان رشد می کنند و در این میان غذا خوردن و جویدن باعث ساییده شدن دندان ها و جلوگیری از بلند شدن بیش از حد آن میشوند.اما گاهی عوامل ارثی و فیزیکی مانع از ساییده شدن کافی دندان شده و دندان ها بیش از حد بلند و طویل می شوند و مشکلات فرواوانی ایجاد می کنند.

عوامل ارثی همچون کوچک بودن فک پایین و هم تراز نبودن فک بالا وپایین ، مانع از سایش دندان ها به هم شده و در نتیجه باعث بلند شدن بیش از حد دندان می شوند. عوامل  فیزیکی هم  مانند نبود فیبر کافی در غذا مانند یونجه و خوراکی های سخت، باعث می شوند ساییدگی کافی اتفاق نیفتد و این عارضه ایجاد شود.

پیشگیری از این مشکل با اصلاح رژیم غذایی و افزودن غذاهای فیبردار مانند: هویج و یونجه به تغذیه خرگوش و همچنین تهیه اسباب بازی های جویدنی که کمک شایانی برای  سایش دندان هاست به سادگی امکان پذیر است.

در صورت بروز این عارضه دو راه درمان وجود دارد.اول تراشیدن دندان با سنباده است که باید حتما توسط دامپزشک انجام گیرد تا از بروز شکستگی و زاویه داربودن آن ممانعت به عمل آید و دومی بریدن دندان با ابزار مخصوص است که نسبتا بدون درد می باشد و شما می توانید خرگوش خود را همان روز به خانه ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *